Czy opłaca się wynajmować działkę pod reklamę?

Mimo dużej popularności reklamy w sieci, w miejscach publicznych wciąż montowane są billboardy, czyli dużych rozmiarów tablice lub plakaty reklamowe. Bardzo często posadawiane są przy drodze. Aby móc je zamontować konieczne jest posiadanie lub wynajęcie gruntu. Czy najem działki pod reklamę jest opłacalny? A może lepiej go kupić?

Czy warto wynajmować działkę pod reklamę?

Najem działki pod reklamę to oddanie najemcy nieruchomości do użytkowania na czas określony lub nieokreślony. Jest on zobowiązany prawnie do uiszczania określonego czynszu wynajmującemu. Uważa się, że umowa powinna być sporządzona na piśmie, zwłaszcza gdy podpisana jest na dłużej niż rok. Gdy nie dopełniono tej formy, uważa się, że została zawarta na czas nieokreślony. Biorąc pod uwagę procedury najmu, są one dość proste – w krótkim czasie można pozyskać prawo do zagospodarowania terenu. Wystarczy jedynie znaleźć odpowiednią działkę na wynajem np. na: sprzedajemy.pl/nieruchomosci/grunty-i-dzialki/wynajem i podpisać stosowny kontrakt z właścicielem. Warto, aby w kontrakcie zawarta była informacja o tym, że wynajmujący wyraża zgodę na dysponowanie nieruchomością w celach budowlanych przez najemcę.

Pierwszą z wielu zalet wynajmowania działki pod reklamę jest bardzo niski koszt początkowy. Nie wszyscy przedsiębiorcy mogą sobie pozwolić na zakup nieruchomości w cenie kilkunastu lub kilkudziesięciu tysięcy złotych, jak i uzyskanie finansowania, zwłaszcza na początku działalności. To szczególnie korzystne rozwiązanie, gdy reklama nie będzie umieszczana na długi czas, dla długookresowego użytkowania zdecydowanie korzystniejsze może być kupno działki i spłata kredytu. Rata bardzo często może być równa miesięcznemu czynszowi. W przypadku najmu, gdy właściciel działki postanowi sprzedać nieruchomość, najemca zyskuje prawo do pierwokupu, co oznacza, że nie będzie musiał on rezygnować z danego terenu, na którym posadowiono reklamę, co, zwłaszcza gdy jest ona skuteczna, mogłoby być sporą stratą.

Jakie wady i zalety ma kupno działki pod reklamę?

Inną formą pozyskania możliwości posadowienia reklamy na danym terenie jest jej kupno. Oznacza to, że na mocy umowy kupujący staje się pełnoprawnym właścicielem określonego gruntu. Sprzedający zrzeka się praw do niego za określoną kwotę. Zakupu można dokonać za gotówkę lub dzięki środkom z kredytu. Jest to opłacalne rozwiązanie dla osób, które chcą posadowić reklamę na danym terenie na dłuższy czas. Podczas analizowania ofert na rynku warto przeliczyć, czy bardziej opłacalne będzie kupno, czy wynajem przy określonym czasie korzystania z nieruchomości. Warto także podkreślić, ze działki drożeją, dlatego ich zakup może być doskonałą formą zainwestowania kapitału. Kupno działki pod reklamę ma jednak szereg wad. Przede wszystkim jest to konieczność załatwienia bardziej skomplikowanych formalności, a co za tym idzie – upływa dłuższy czas od podęcia decyzji o wykorzystaniu działki do celów reklamowych do faktycznego posadowienia billboardu. Dodatkowo zrezygnowanie z niej (sprzedaż) jest dużo bardziej zawiłe, niż wypowiedzenie umowy najmu.

Czy konieczne jest pozwolenie na budowę reklamy?

Zarówno w przypadku posadowienia reklamy na wynajmowanym terenie, jak i na własnym warto pamiętać, że musi być to zgodne z prawem. Niestety, brak spójnych przepisów Ustawy o drogach publicznych i Ustawy Prawo budowlane nie ułatwia zgodnego z prawem posadowienia baneru czy billboardu reklamowego. Można jednak uogólnić zapisy i uznać, że uzyskanie pozwolenia na budowę jest konieczne dla reklam, które związane będą na stałe z gruntem, z kolei te niezwiązane – nie wymagają uzyskania zezwolenia, a jedynie zgłoszenie do odpowiednich organów. Warto zaznaczyć, że o tym czy dana reklama jest związana z gruntem, nie decyduje faktyczny rodzaj zastosowanej technologii, a rozmiar i konstrukcja billboardu oraz wymagania niezbędne dla bezpiecznego posadowienia konstrukcji.

Oceń artykuł
[Suma: 3 Średnia: 5]
Informacja prawna