Kupno nieruchomości to zawsze spore wyzwanie – zwłaszcza jeśli transakcja dotyczy kupna domu czy mieszkania, w którym będziemy później mieszkać. Niezależnie jednak, w jakim celu decydujemy się na jej zakup, warto dokonać szczegółowej analizy stanu prawnego, nim podejmiemy ostateczną decyzję. Takie działanie może nas uchronić przed wieloma nieprzyjemnymi sytuacjami, które mogą wyniknąć po dokonaniu nieprzemyślanego zakupu. Które dokumenty warto sprawdzić w pierwszej kolejności?
W najlepszej sytuacji są osoby, które zdecydowały się na zakup nieruchomości za pośrednictwem renomowanego biura nieruchomości. Wówczas możemy liczyć na profesjonalną pomoc doświadczonych doradców. Co, jeśli decydujemy się na samodzielny zakup? Jeśli nie mamy w tej dziedzinie żadnego doświadczenia, dobrym pomysłem będzie skorzystanie z porady prawnika, który pomoże nam dokonać weryfikacji kilku wszelkich dokumentów.
Odpis księgi wieczystej i wypis z rejestru gruntów i budynków
W urzędzie gminy, starostwie lub urzędzie miasta na prawach powiatu możemy uzyskać wypis z rejestru gruntów i budynków. Zawiera ona numer księgi wieczystej nieruchomości, numer ewidencyjny oraz położenie gruntów, a także obszar i granice działki. Wskazany tam jest również właściciel nieruchomości. Za wypis i wyrys z ewidencji gruntów zapłacimy 150 złotych. Do uzyskania wypisu uprawnieni są właściciele oraz osoby posiadające prawo do dysponowania nieruchomością, dlatego najlepiej uzyskać go od sprzedającego.
Nim uda nam się uzyskać wypis, warto zapytać właściciela o numer księgi wieczystej nieruchomości, którą jesteśmy zainteresowani. Jest to podstawowy dokument, który powinniśmy sprawdzić przed podjęciem decyzji o zakupie domu, działki lub mieszkania. Dostęp do ksiąg wieczystych jest jawny. Zawartość księgi możemy sprawdzić online w Centralnej Bazie Danych Ksiąg Wieczystych, prowadzonej przez Ministerstwo Sprawiedliwości. Z księgi wieczystej możemy dowiedzieć się, co dokładnie stanowi przedmiot transakcji, kto jej właścicielem oraz na jakiej podstawie został dokonany wpis, a także czy nieruchomość nie jest czasem obciążona prawami osób trzecich. W księgach wieczystych znajdziemy także zapisy dotyczące stanu hipoteki.
Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego
Jeśli stoimy przed zakupem nieruchomości gruntowej, w Miejscowym Planie Zagospodarowania Przestrzennego zapoznamy się z przeznaczeniem działki oraz okolicznych terenów. Jeśli działka nie jest objęta Miejscowym Planie Zagospodarowania Przestrzennego, wówczas trzeba starać się o uzyskanie warunków zabudowy. To one zdecydujemy o tym, jak będziemy mogli zagospodarować zakupioną działkę. Wgląd do planów miejscowych jest jawny, a o warunki zabudowy możemy starać się, nawet gdy nie jesteśmy jeszcze właścicielami nieruchomości. Informacje o Miejscowym Planie Zagospodarowania Przestrzennego może uzyskać w urzędzie miasta lub gminy.
Kwestie budowlane i meldunkowe
Przed zakupem nieruchomości, warto sprawdzić pozwolenia na budowę i użytkowanie. Dzięki tym dokumentom będziemy mogli dowiedzieć się, czy budynek znajdujący się na terenie nieruchomości został postawiony zgodnie z prawem. Z kolei w celu uniknięcia problemów z lokatorami, warto ustalić liczbę zameldowanych osób. Możemy to zrobić, dzwoniąc do lokalnego wydziału ewidencji ludności znajdującego się w urzędzie miasta lub gminy. Z punktu widzenia kupującego, najlepiej jest, gdy w chwili przeniesienia własności, nikt na terenie nieruchomości nie jest zameldowany.
Partner publikacji: https://nwlegal.pl