Zastosowanie i zalety masy bitumicznej

Asfalt jest stosowany w budownictwie drogowym ze względu na różne właściwości i zalety w porównaniu z innymi materiałami konstrukcyjnymi nawierzchni. Asfalt jako surowiec w elastycznej budowie dróg i asfalt jako mieszanka (składająca się z innych materiałów, np. Kruszyw) ma zalety, które skłaniają do szerokiego zastosowania asfaltu w budownictwie drogowym.

Ekonomiczny i wszechstronny

Masa bitumiczna stosowana do budowy dróg jest produktem ubocznym procesu destylacji ropy naftowej. Sam olej surowy jest kompozycją węglowodorów. Podstawowymi dostępnymi produktami są benzyna, olej napędowy, paliwa wysokooktanowe i benzyna. Gdy paliwa te są rafinowane z ropy naftowej, pozostaje bitum. Ten produkt uboczny jest wykorzystywany jako nowy materiał budowlany, bez konieczności opracowania nowej mieszanki.

Stwierdzono, że właściwości fizyczne i chemiczne bitumu są funkcją poziomu obciążenia, temperatury i czasu trwania obciążenia. Jest to materiał termoplastyczny i lepkosprężysty. Ta wszechstronność asfaltu daje różnorodne mieszanki bitumiczne, w zależności od zastosowania na drodze. Niezwykle istotne jest to, że bitum ma korzystną temperaturę topnienia, co z łatwością pomaga zarówno w obróbce powierzchniowej, jak i odporności na zużycie. Temperatura topnienia asfaltu nie powinna być zbyt wysoka, aby można go było łatwo stopić podczas układania nawierzchni. Jednocześnie asfalt ma temperaturę topnienia, która nie pozwoliłaby, aby już odlana droga utwardzała się i deformowała w wysokich temperaturach.

Różnorodność

Ponieważ temperatura topnienia asfaltu jest korzystna, można go stopić z powrotem do pierwotnego stanu. Nazywa się to procesem recyklingu asfaltu. Rozerwane kawałki asfaltu trafiają do zakładu recyklingu, zamiast wysyłać je na wysypiska śmieci. Tę przetworzoną mieszankę można ponownie wykorzystać. W razie potrzeby stary bitum miesza się z nowym bitumem i nowymi kruszywami, aby mieszanka mogła ponownie zostać zastosowana. Bitumu, jest wolny od węglowodorów, a zatem nie jest toksyczny. Produkt uboczny jest maksymalnie oczyszczony, aby pozbyć się materiałów organicznych i zanieczyszczeń. Asfalt ma wysoce przyczepny charakter, dzięki czemu materiały w mieszance drogowej łączą się ze sobą silnymi wiązaniami. Tradycyjny bitum ma kolor czarny. Wynika to z faktu, że gęsty materiał organiczny w bitumie ma kolor czarny. Teraz gdy do bitumu dodawane są określone pigmenty, można uzyskać wybrany przez nas kolor. Wadą kolorowego bitumu jest to, że wymaga on więcej chemicznych dodatków i materiałów.

Oceń artykuł
[Suma: 0 Średnia: 0]

Podobne posty:

  • Czym szlifować ściany, jakiego papieru ściernego użyć do szlifowania?Czym szlifować ściany, jakiego papieru ściernego użyć do szlifowania? Szlifowanie to jedna z najważniejszych czynności z którą trzeba się uporać podczas przeprowadzania remontów. Precyzyjnie wyszlifowane ściany powinny zawsze prezentować się idealnie. […]
  • Kiedy i jak siać trawę?Kiedy i jak siać trawę? Trawnik jest jednym z najbardziej efektownych elementów kompozycyjnych, które można podziwiać w wielu pięknych i zadbanych ogrodach. Jeśli jest on dobrze pielęgnowany, to wówczas staje się […]
  • Panele, płytki, wykładzina… co na ogrzewanie podłogowe?Panele, płytki, wykładzina… co na ogrzewanie podłogowe? W przeszłości komfort montażu ogrzewania podłogowego wiązał się z koniecznością położenia płytek, w opinii specjalistów kafelki były jedynym skutecznym rozwiązaniem. Dziś wiemy już, że na […]
  • Wybieramy fotel wypoczynkowy do salonuWybieramy fotel wypoczynkowy do salonu Fotel wypoczynkowy to element, którego nie może zabraknąć w żadnym salonie. To w nim najczęściej odpoczywamy po ciężkim dniu w pracy, czytamy książkę czy słuchamy muzyki. Jaki fotel […]
  • Wywóz mebli Kraków – oczyść swoją przestrzeńWywóz mebli Kraków – oczyść swoją przestrzeń Meble to jedne z najważniejszych przedmiotów w naszych mieszkaniach oraz domach. Podczas remontu lub aranżacji naszych wnętrz na nowo, bardzo często decydujemy się na pozbycie kilku […]

Dodaj komentarz