Zastosowanie i zalety masy bitumicznej

Asfalt jest stosowany w budownictwie drogowym ze względu na różne właściwości i zalety w porównaniu z innymi materiałami konstrukcyjnymi nawierzchni. Asfalt jako surowiec w elastycznej budowie dróg i asfalt jako mieszanka (składająca się z innych materiałów, np. Kruszyw) ma zalety, które skłaniają do szerokiego zastosowania asfaltu w budownictwie drogowym.

Ekonomiczny i wszechstronny

Masa bitumiczna stosowana do budowy dróg jest produktem ubocznym procesu destylacji ropy naftowej. Sam olej surowy jest kompozycją węglowodorów. Podstawowymi dostępnymi produktami są benzyna, olej napędowy, paliwa wysokooktanowe i benzyna. Gdy paliwa te są rafinowane z ropy naftowej, pozostaje bitum. Ten produkt uboczny jest wykorzystywany jako nowy materiał budowlany, bez konieczności opracowania nowej mieszanki.

Stwierdzono, że właściwości fizyczne i chemiczne bitumu są funkcją poziomu obciążenia, temperatury i czasu trwania obciążenia. Jest to materiał termoplastyczny i lepkosprężysty. Ta wszechstronność asfaltu daje różnorodne mieszanki bitumiczne, w zależności od zastosowania na drodze. Niezwykle istotne jest to, że bitum ma korzystną temperaturę topnienia, co z łatwością pomaga zarówno w obróbce powierzchniowej, jak i odporności na zużycie. Temperatura topnienia asfaltu nie powinna być zbyt wysoka, aby można go było łatwo stopić podczas układania nawierzchni. Jednocześnie asfalt ma temperaturę topnienia, która nie pozwoliłaby, aby już odlana droga utwardzała się i deformowała w wysokich temperaturach.

Różnorodność

Ponieważ temperatura topnienia asfaltu jest korzystna, można go stopić z powrotem do pierwotnego stanu. Nazywa się to procesem recyklingu asfaltu. Rozerwane kawałki asfaltu trafiają do zakładu recyklingu, zamiast wysyłać je na wysypiska śmieci. Tę przetworzoną mieszankę można ponownie wykorzystać. W razie potrzeby stary bitum miesza się z nowym bitumem i nowymi kruszywami, aby mieszanka mogła ponownie zostać zastosowana. Bitumu, jest wolny od węglowodorów, a zatem nie jest toksyczny. Produkt uboczny jest maksymalnie oczyszczony, aby pozbyć się materiałów organicznych i zanieczyszczeń. Asfalt ma wysoce przyczepny charakter, dzięki czemu materiały w mieszance drogowej łączą się ze sobą silnymi wiązaniami. Tradycyjny bitum ma kolor czarny. Wynika to z faktu, że gęsty materiał organiczny w bitumie ma kolor czarny. Teraz gdy do bitumu dodawane są określone pigmenty, można uzyskać wybrany przez nas kolor. Wadą kolorowego bitumu jest to, że wymaga on więcej chemicznych dodatków i materiałów.

Podobne posty:

  • Jak sprawdzić księgę wieczystą?Jak sprawdzić księgę wieczystą? Jak sprawdzić księgę wieczystą? Kiedyś sprawdzenie księgi wieczystej wiązało się z koniecznością pojechania do sądu wieczystoksięgowego. Dziś cały proces sprawdzania ksiąg wieczystych […]
  • Wybieramy fotel wypoczynkowy do salonuWybieramy fotel wypoczynkowy do salonu Fotel wypoczynkowy to element, którego nie może zabraknąć w żadnym salonie. To w nim najczęściej odpoczywamy po ciężkim dniu w pracy, czytamy książkę czy słuchamy muzyki. Jaki fotel […]
  • Jakie są zalety stosowania suchej zabudowy w budownictwie wielomieszkaniowym?Jakie są zalety stosowania suchej zabudowy w budownictwie wielomieszkaniowym? Sucha zabudowa z zastosowaniem płyt gipsowo-kartonowych to perfekcyjna alternatywa dla technologii masywnych. System suchej zabudowy to również wszelkiego rodzaju profile stanowiące […]
  • Jak dobrać odpowiednią lampę?Jak dobrać odpowiednią lampę? Każdy dom potrzebuje dobrego oświetlenia do pracy, czytania czy zabawy. Często zastanawiamy się, jak wybrać idealną lampę, mając do wyboru duży asortyment. Na rynku znaleźć można rozmaite […]
  • Kiedy wymienić okna plastikowe?Kiedy wymienić okna plastikowe? Dobrej jakości okna PVC powinny służyć właścicielom mieszkań i domów przez co najmniej kilkanaście lat. Trwałość takich produktów zależy od wielu czynników – standardu produkcji, […]
Oceń artykuł
[Suma: 0 Średnia: 0]

Dodaj komentarz