Zastosowanie i zalety masy bitumicznej

Asfalt jest stosowany w budownictwie drogowym ze względu na różne właściwości i zalety w porównaniu z innymi materiałami konstrukcyjnymi nawierzchni. Asfalt jako surowiec w elastycznej budowie dróg i asfalt jako mieszanka (składająca się z innych materiałów, np. Kruszyw) ma zalety, które skłaniają do szerokiego zastosowania asfaltu w budownictwie drogowym.

Ekonomiczny i wszechstronny

Masa bitumiczna stosowana do budowy dróg jest produktem ubocznym procesu destylacji ropy naftowej. Sam olej surowy jest kompozycją węglowodorów. Podstawowymi dostępnymi produktami są benzyna, olej napędowy, paliwa wysokooktanowe i benzyna. Gdy paliwa te są rafinowane z ropy naftowej, pozostaje bitum. Ten produkt uboczny jest wykorzystywany jako nowy materiał budowlany, bez konieczności opracowania nowej mieszanki.

Stwierdzono, że właściwości fizyczne i chemiczne bitumu są funkcją poziomu obciążenia, temperatury i czasu trwania obciążenia. Jest to materiał termoplastyczny i lepkosprężysty. Ta wszechstronność asfaltu daje różnorodne mieszanki bitumiczne, w zależności od zastosowania na drodze. Niezwykle istotne jest to, że bitum ma korzystną temperaturę topnienia, co z łatwością pomaga zarówno w obróbce powierzchniowej, jak i odporności na zużycie. Temperatura topnienia asfaltu nie powinna być zbyt wysoka, aby można go było łatwo stopić podczas układania nawierzchni. Jednocześnie asfalt ma temperaturę topnienia, która nie pozwoliłaby, aby już odlana droga utwardzała się i deformowała w wysokich temperaturach.

Różnorodność

Ponieważ temperatura topnienia asfaltu jest korzystna, można go stopić z powrotem do pierwotnego stanu. Nazywa się to procesem recyklingu asfaltu. Rozerwane kawałki asfaltu trafiają do zakładu recyklingu, zamiast wysyłać je na wysypiska śmieci. Tę przetworzoną mieszankę można ponownie wykorzystać. W razie potrzeby stary bitum miesza się z nowym bitumem i nowymi kruszywami, aby mieszanka mogła ponownie zostać zastosowana. Bitumu, jest wolny od węglowodorów, a zatem nie jest toksyczny. Produkt uboczny jest maksymalnie oczyszczony, aby pozbyć się materiałów organicznych i zanieczyszczeń. Asfalt ma wysoce przyczepny charakter, dzięki czemu materiały w mieszance drogowej łączą się ze sobą silnymi wiązaniami. Tradycyjny bitum ma kolor czarny. Wynika to z faktu, że gęsty materiał organiczny w bitumie ma kolor czarny. Teraz gdy do bitumu dodawane są określone pigmenty, można uzyskać wybrany przez nas kolor. Wadą kolorowego bitumu jest to, że wymaga on więcej chemicznych dodatków i materiałów.

Oceń artykuł
[Suma: 0 Średnia: 0]

Podobne posty:

  • Korzyści płynące z wykorzystania paneli fotowoltaicznychKorzyści płynące z wykorzystania paneli fotowoltaicznych Mając na uwadze środowisko naturalne, coraz więcej Polaków decyduje się na montaż na dachach paneli fotowoltaicznych. Opracowana przez specjalistów technologia umożliwia znacząco […]
  • Kierownik budowy Kraków – najważniejsza osoba na placu budowyKierownik budowy Kraków – najważniejsza osoba na placu budowy Każdy proces budowlany odbywać musi się na konkretnych zasadach. Wszyscy pracownicy przestrzegają z góry ustalonych wytycznych, które nie tylko umożliwiają prawidłową pracę, ale przede […]
  • Pale CFA – sposób na mocne fundamentyPale CFA – sposób na mocne fundamenty Tego rodzaje pale charakteryzuje niezwykła wydajność wykonania i skuteczność, co pozwala na częste zastosowanie ich w branżach budowlanych. Wykorzystując pale CFA konstrukcja jest znacznie […]
  • Wybór okien – nie łatwa sprawaWybór okien – nie łatwa sprawa Każdy z nas chce mieć w domu ciepło i przyjemnie. Mnóstwo z naszych czytelników ma świadomość, że nadchodząca jesień i zima w obecnym klimacie nie służy do najlżejszych, co powoduje, że […]
  • Budowa domu krok po krokuBudowa domu krok po kroku Własny dom to marzenie wielu Polaków. Niestety inwestycja ta wiąże się z potrzebą dużego nakładu finansowego. Natomiast, gdy ktoś ma wybudowania swoich własnych kątów, to niestety spotyka […]

Dodaj komentarz